Wat zijn jouw rechten bij een bouwgeschil met je aannemer?
ouwgeschillen zijn van alle tijden. Ze zijn nooit geheel te voorkomen. Waar grote bouwplannen worden uitgevoerd, zullen ook fouten worden gemaakt. Bovendien is er sprake van een samenwerking tussen meerdere partijen. De kans op geschillen wordt dan steeds groter. Denk bijvoorbeeld aan vertraging in de bouw. Als iemand een nieuw huis laat bouwen en afspraken heeft gemaakt over het tijdsbestek, dan kan dit veel financiële problemen opleveren als de bouw telkens wordt uitgesteld en zwaar is vertraagd. Wanneer deze persoon vervolgens een financiële tegemoetkoming vraagt en de aannemer niet wil reageren, dan kan dit uiteraard tot een groot geschil leiden. Dit is slechts één voorbeeld van bouwgeschillen die dagelijks ontstaan.
Maar wat doe je in zo’n situatie? Ben je op de hoogte van jouw rechten? Of is het toch beter om de advocaten van https://www.bornlegal.nl/ in te schakelen? In dit artikel helpen we je graag op weg.
Wat te doen bij een conflict met de aannemer?
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Dit hangt namelijk volledig af van het soort conflict dat is ontstaan. Wat is precies het probleem? Het is belangrijk om dit eerst voor jezelf op een rijtje te zetten. Wanneer een conflict namelijk al langere tijd duurt, is het vaak lastig om concreet het probleem uit te leggen. Dit is echter wel belangrijk. Zeker als je juridische stappen wilt ondernemen. We zetten de meest voorkomende conflicten op een rij.
De aannemer heeft het werk niet goed uitgevoerd
Zodra je iemand inschakelt om voor jou een opdracht uit te voeren, dan wil je natuurlijk ook dat dit op de juiste manier wordt gedaan. Als ondanks jouw duidelijke instructies en de overeenkomst het werk toch niet goed wordt uitgevoerd, dan zal dit logischerwijs consequenties hebben.
Het is belangrijk om in een dergelijke situatie altijd eerst op een rijtje te zetten wat er niet goed is gegaan. Ga vervolgens met de aannemer om de tafel zitten en probeer hier eerst samen uit te komen. Hoe kunnen jullie elkaar tegemoetkomen? Meestal willen beide partijen de juridische kant nog even weghouden. Daarom is het belangrijk dat jullie allebei soms water bij de wijn doen. Wil de aannemer echter niets toegeven of ben je niet tevreden met wat hij wel kan bieden? Dan kun je hem in gebreke stellen. Hierbij stuur je een aangetekende brief met alle gebreken die hersteld moeten worden. Hierbij geef je de aannemer ook een reëel termijn om de gebreken te herstellen.
Als hier opnieuw niet op wordt gereageerd, kunnen er verdere stappen genomen worden. Schakel hierbij juristen in die gespecialiseerd zijn in het bouwrecht.
TIjdens de werkzaamheden is er schade ontstaan
Waar er gebouwd wordt, kunnen er ook ongelukken ontstaan. Als de aannemer schade heeft veroorzaakt tijdens het klussen, dan is dit natuurlijk nooit de bedoeling geweest. Maar dit kan wel tot extra hoge kosten leiden. Daarom zie je graag dat hij jou hierin tegemoetkomt. Dat is geen onredelijke vraag als de schuld uiteindelijk bij hem ligt. In de meeste gevallen is de aannemer hier gewoon voor verzekerd.. Het moet voor hem geen probleem zijn om de schade bij zijn aansprakelijkheidsverzekering te melden. Jij doet dit vervolgens bij je opstal- of inboedelverzekeraar.
Weigert de aannemer dit echter? Dan kan een jurist je hier verder bij helpen.