Veel vakantiedromen zijn aan diggelen geslagen door het coronavirus. Sinds de Covid-19 infecties zich in maart naar Europa hebben verspreid, zijn eerst afzonderlijke regio’s en vervolgens hele landen afgesloten, pakketreizen geannuleerd, vluchten geannuleerd en vakantiegangers vervroegd naar huis gebracht. Naast gedwarsboomde vakantieplannen staat er veel geld op het spel. Welke rechten hebben klanten wier reis of vlucht is geannuleerd? Krijgen ze hun geld terug of moeten ze een bon accepteren? De belangrijkste vragen en antwoorden in één oogopslag.

Het arrangement werd geannuleerd vanwege de Corona-pandemie, maar werd al lang geleden betaald. Hoe zit het met het geld?
Volgens de Europese richtlijn voor pakketreizen is de juridische situatie duidelijk: als de reis niet volgens plan kan worden uitgevoerd en door de exploitant wordt geannuleerd, krijgt de vakantieganger zijn geld terug – binnen 14 dagen. In het begin begonnen de terugbetalingen echter langzaam te lopen. Vakantiegangers meldden dat ze uren of zelfs dagen tevergeefs in de wacht hadden gestaan of dat ze alleen een voucher hadden gekregen. Het reisbureau Tui verontschuldigde zich begin juni dat ze moesten overschakelen van een individuele transfer naar een automatisch systeem. Het is dus nu mogelijk om TUI geld terug te krijgen.

Omdat het door de pandemie bijna onmogelijk is om überhaupt te reizen, zijn de bedragen die ermee gemoeid zijn enorm. Volgens schattingen van de reisindustrie zijn er voor alle reizen die voor 8 maart zijn geboekt en die eind 2020 zouden plaatsvinden, voorschotten van ongeveer zes miljard euro betaald. Vertegenwoordigers van de sector vrezen dat veel touroperators hun geld opraken en hebben daarom herhaaldelijk aangedrongen op het toestaan van vouchers in plaats van terugbetaling.

Een soortgelijk initiatief van de Duitse regering is echter mislukt als gevolg van het verzet van de Europese Commissie. Met het oog op de bescherming van de consument moeten vouchers vrijwillig blijven, maar zo aantrekkelijk worden gemaakt dat ze voor de klant een interessant alternatief voor de terugbetaling worden, volgens een aanbeveling van de Commissie aan de lidstaten. Corendon heeft al aangegeven dat voor het niet te doen is om iedereen terug te betalen. Bij Corendon geld terug krijgen moet dus afgedwongen worden via een claimorganisatie.

Touroperators kunnen een voucher aanbieden ter waarde van de reeds gedane betalingen.
Klanten zijn vrij om te kiezen: Ofwel aanvaarden ze de voucher ofwel eisen ze een terugbetaling van de reisprijs.
De bon verliest zijn geldigheid uiterlijk op 31 december 2021. Als het niet is ingewisseld, moet de organisator de tegenwaarde binnen 14 dagen uitbetalen.
De voucher is beveiligd voor het geval de touroperator failliet gaat. Als het geld van de insolventieverzekering niet voldoende is, treedt de staat in.