Waar op te letten bij het kiezen van een online marketingbureau
De eerste stap is gemaakt. Je wilt de online marketing binnen jouw bedrijf gaan uitbesteden, dus je bent op zoek naar een online marketingbureau! Tegenwoordig groeit het aantal online marketingbureaus ontzettend snel. Maar waar dien je op te letten als je voor jouw bedrijf op zoek gaat naar een online marketingbureau?
#1 Zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen
Je moet natuurlijk kunnen vertrouwen op het online marketingbureau waar je mee samen gaat werken. Het online marketingbureau krijgt immers de verantwoordelijkheid om met jouw bedrijf aan de slag te gaan. Daarom is het ook belangrijk dat een online marketingbureau eerlijk en transparant is. Als klant ben je hier natuurlijk naar op zoek en daarom is het juist goed als een online marketingbureau laat weten dat de doelen die het bedrijf voor ogen had niet haalbaar zijn en dat deze aangescherpt moeten worden. Eerlijkheid duurt immers het langst!
#2 Quickscan
Met een Quickscan wordt de huidige inzet aan online marketing in beeld gebracht. Je belangrijkste kansen, knelpunten en verbetermogelijkheden worden in kaart gebracht. Het is hierbij wel van belang dat het niet gaat om een geautomatiseerde Quickscan, maar om een Quickscan die speciaal gemaakt is voor jouw bedrijf. Geen enkel bedrijf is hetzelfde!
#3 Rapportages
Je geeft een online marketingbureau de verantwoordelijkheid om aan de slag te gaan met jouw bedrijf. Vervolgens wil je natuurlijk wel op de hoogte worden gesteld van de activiteiten die zijn uitgevoerd en welke gevolgen dit heeft op de resultaten. Door middel van een maandelijkse rapportage kan een online marketingbureau dit in kaart brengen. Zo wordt je op de hoogte gesteld van de activiteiten en weet je ook meteen wat dit opgeleverd heeft.
#4 Certificeringen
Als online marketingbureau krijg je de mogelijkheid om verschillende certificeringen en awards te behalen. Deze certificeringen tonen aan dat de werknemers binnen het online marketing bureau weten wat ze moeten doen om jouw bedrijf te laten groeien. Zo kun je bij Google in aanmerking komen voor een Google Partner certificering en een Google Premium Partner certificering. Mocht je geen certificeringen tegen komen op de website of hoor je van het online marketingbureau dat zij niet in bezit zijn deze certificeringen, vraag jezelf dan goed af of je je online marketing wel wilt uitbesteden aan het bureau. Ze hebben immers geen aantoonbare kennis.